Hurra för våra butiker!

Retail Awards är Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras tillsammans med branschtidningen Market. Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

Vi är mycket stolta över att följande finalister är en del av Frölunda Torg.

Årets logistiksatsning

 

Varner Group Frölunda Torg

Varner Gruppen

Varner Gruppen – med kedjor som Dressmann, Cubus, Bik Bok, Carlings, Levis Store och Volt – invigde i fjol sitt nya centrallager i Vänersborg. Invigningen och idrifttagandet av det drygt 50 000 kvadratmeter stora lagret blev kulmen på ett omfattande logistikprojekt som pågått i fem år. Det nya centrallagret ersätter tolv tidigare lager i flera länder och är navet i gruppens logistik och e-handel.

Satsningen innebär också att Varnergruppen själva tar hand om sin logistik och avvecklar externa lagertjänster. Allt för att få ett så effektivt flöde som möjligt till butiker och konsument. Det nya lagret – och dess effektivitet och kostnadsbesparingar – gör också logistiken till en spjutspets för Varner Gruppen i dess fortsatta expansion.

Årets butikskoncept

 

Systembolaget Frölunda Torg

Systembolaget

Juryns motivering: Kunskap, inspiration och tydlighet är ledord när Systembolaget uppdaterar sina butiker. Det är ingen lätt uppgift som kedjan tagit sig an. Samtidigt som Systembolaget vill skapa en bättre miljö för kunderna att handla i så får försäljningen inte öka.

Belysning, inredning och kommunikation har uppdaterats för att skapa en mer välkomnande känsla. Men genom att bygga ett enkelt kundvarv där kunden snabbt kan hitta sin vara och bege sig mot kassan undviker man frestelsen att köpa mer. En tydligare skyltning underlättar för kunden när hen ska navigera i butik men tipsar även om en medveten alkoholkonsumtion.

Det digitala fokuset har förstärkts genom hjälpmedel som underlättar för kunden att hitta varan i butik och se vilken dryck som passar vilken mat.

Genom sitt nya koncept visar Systembolaget att det går att vara välkomnande men inte lockande. Kundundersökningar från testbutikerna talar sitt tydliga språk. Butiken upplevs mer inspirerande men snittköpen har inte ökat.

Årets hållbara butik/butikskedja

 

Clas Ohlson

Clas Ohlson

Juryns motivering: Erbjuder ett brett sortiment av produkter för att lösa människors vardagsproblem och som drivs med ambitionen att utveckla en verksamhet där människor och miljö står i fokus. Efter en resa i hållbarhetens tecken i leverantörsledet har turen kommit till att erbjuda produkter och tjänster för att hjälpa människor att leva en mer hållbar livsstil.

Clas Ohlson arbetar med hållbarhet inom hela produktkedjan från design, tillverkning och transport till användning och återvinning. Sortimentet utvecklas ständigt för att erbjuda fler miljösmarta alternativ. Inte minst ett brett sortiment av reservdelar för att förlänga livslängden av produkter, samt flera energisparande och miljömärkta produkter. Man försöker även vägleda kunderna till att göra smartare val och få dem att engagera sig. Så har exempelvis evenemanget Batterijakten resulterat i att hundratals ton batterier samlas in i kedjans butiker varje år.

Årets lojalitetsprogram

 

Cervera Frölunda Torg

Cervera

Juryns motivering: Att locka kunder med erbjudanden och rabatter har många gjort. Utmaningen ligger i att få kunderna att föredra dig och dessutom komma tillbaka, utan sänkta priser eller rabattkuponger. Cervera har för länge sedan insett detta och agerar därefter. Med stöd av noga analyserad kunddata och löpande justeringar, har Cervera lyckats gå från ett traditionellt bonusprogram till ett mer långsiktigt lojalitetsprogram som bygger på olika mervärden, ständiga aktivitetsuppföljningar och relevanta events. Att de dessutom strävar efter en sömlös shoppingupplevelse mellan butik och nät, bådar gott inför framtiden. Kanske leder det hela vägen till ett guld?

KappAhl Frölunda Torg

KappAhl

Juryns motivering: Affärsidén är enkel: Kappahl vill erbjuda prisvärt mode för de många människorna – och de är riktigt många. Med ett av Sveriges största lojalitetsprogram kan arbetet med att skapa utvalda, relevanta erbjudanden och rabatter bli gigantiskt. Den utmaningen har Kappahl löst med ära. Med sin nya app har de digitaliserat hela sitt lojalitetsprogram, kommit närmare kunderna och skapat en uppskattad enkelhet och tillgänglighet till bonus, köphistorik, kampanjer, trender, tips om hållbarhet etcetera – allt i samma app. Det är ett modernt sätt att förenkla för kunden och samtidigt skapa kundlojalitet på – en ambition som ger guldvittringar!

Apoteket Frölunda Torg

Apoteket

Juryns motivering: Att resan från en monopolsituation till en konkurrensutsatt marknad varit full av utmaningar hyser ingen några tvivel om. Men att de lyckats så väl med att förnya ett lojalitetsprogram i grunden och samtidigt ta kommandot i branschglidningen är berömvärt. Idag bygger deras lojalitetsprogram på relevanta erbjudanden i gränslandet mellan handel och primärvård. Programmets digitala bas ger kostnadsbesparingar men samtidigt tillfälle att på ett relevant och vardagsnära sätt kommunicera den kunskap och kompetens som finns inom Apoteket. Apoteket har lyckats överträffa sina medlemmars förväntningar genom information, relevans och ett mänskligt tilltal – det kan vara guld värt!

Årets butikskedja

 

Akademibokhandeln

Akademibokhandeln

Juryns motivering: I en konkurrensutsatt bransch som har stått inför utmaningar i många år, har Akademibokhandeln vågat göra offensiva satsningar för att stärka kunderbjudandet samtidigt som de har genomfört besparingar för att vända en tuff ekonomi.

Med en hög servicegrad, inspirerande butiker med noga utvalt sortiment och nya tjänster har de återtagit kundernas intresse för de fysiska butikerna i den hårda digitala konkurrensen. Samtidigt finns den nödvändiga digitala närvaron med både webbshop och bättre möjlighet att förbereda sina köp i de fysiska butikerna.

Akademibokhandeln har också lyckat engagera alla kundgrupper. Det nya lojalitetsprogrammet har snabbt fått 1,3 miljoner medlemmar där kunderna också kan få lästips från kedjans kunniga medarbetare. Ett fint projekt inom hållbarhetsområdet är satsningen på att få barn att läsa mer genom Läsborgarmärket.

Clas Ohlson 1

Clas Ohlson

Juryns motivering: Med snart hundra år på nacken är Clas Ohlson en välkänd och framgångsrik butikskedja som fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Med kunderna, hållbarhetsarbetet och medarbetarna i fokus skapas shoppingupplevelser för hela familjen. Kunderbjudandet utvecklas genom nya produkter, nya tjänster och ökad servicegrad. Under året har de satsat på nya marknader, både internationellt – med butiker och e-handel i Tyskland – och på den starka företagsmarknaden med nytt B2B-koncept. Samtidigt fortsätter utrullningen av butiker i Sverige och ett nytt kompakt butikskoncept har lanserats.

Hållbarhetsarbetet imponerar, inte bara vad gäller värdekedjan, utan också med tjänster som reservdelar och reparation liksom en ny hyrtjänst.

De fysiska butikerna kompletteras med en allt mer utnyttjad e-handel och Clas Ohlson visar på en stark utveckling inom digitalisering som ligger i framkant och väl följer den allmänna trenden i samhället.

Årets Ledare

 

Apotek Hjärtat

Anders Nyberg, vd Apotek Hjärtat

Juryns motivering: Anders är uppvuxen i en handlarsläkt från Roslagen och har således både service och försäljning i blodet. Med många skiftande uppdrag inom exempelvis Åhléns, Axfood och Ica har han gjort stora avtryck i dagligvaruhandeln; det var till exempel Anders som på 90-talet ledde arbetet med att dela in Sveriges Ica-butiker i profilerna Nära, Supermarket, Kvantum och Maxi. När han 2009 blev vd för Apotek Hjärtat tog han med sig sitt brinnande entreprenörskap in i en bransch i stor förändring. Med stor ödmjukhet för den farmaceutiska kärnverksamheten och med visionen att utveckla framtidens hälsoerbjudande har han lett Hjärtat med fast hand – från omreglering till uppbyggnad och konsolidering. Sex år senare är Hjärtat nummer ett på marknaden och ett av Sveriges starkaste varumärken. Hjärtat rankas dessutom i topp bland framtidens farmaceuter.

Anders är en tillgänglig ledare som sätter sig in i medarbetarnas vardag och alltid sätter laget framför jaget. För att hålla koll har han besökt nästan alla 384 apotek och för ledningsgruppen gäller ”walk the talk” genom att alla bland annat är ute och jobbar på apoteken minst två gånger per år. Engagemangsindex har ökat till nivåer i topp med globala normvärden samtidigt som 9 av 10 skulle rekommendera Hjärtat som arbetsgivare till andra. På Hjärtats huvudkontor jobbar man efter devisen Kultur äter strategi till frukost. Och så är man tvärsäker på att det är Anders som är absolut bäst på att förmedla bolagets värderingar.

Årets totala köpupplevelse

 

Stadium Frölunda Torg

Stadium

Juryns motivering: Stadium har med Pulse skapat ett nytt butikskoncept i befintlig kedja, en ny trend i handeln och ett sätt att utmana sin traditionella butik och sportbranschen i stort. Konceptet riktar sig till en köpstark urban storstadsmålgrupp med ett urval av produkter som endast säljs hos Pulse och inte i kedjans övriga butiker.

Dessutom har Stadiums sömlösa upplevelse förbättrats i såväl fysiska butiker som webbutiken- målet att kunden ska känna igen sig i alla kanaler är synligt. Kunden ska enkelt kunna förflytta sig mellan kanalerna, det löser Stadium bland annat med nya click and collect-lösningen Order in Store. Kedjan låter dessutom kunden utvärdera sin upplevelse med net promotion score. Stadiums ledord Join the movement är synlig i hela köpupplevelsen.